En ny favorit!

Asså ja skojar inte! Detta e min nya favorit i juletid! = Ett MÅSTE!!! :)
Jag har hört att några av mina vänner från "Första AdventsMyset" gärna vill ha det här receptet, så äntligen kommer det! ;)
Testa gärna och hör av er om jag har rätt eller fel! ;)
Snabb, snuskigt god och den går inte att misslyckas med! :) Vad mer kan man önska? ;)
Detta var nog den mest uppskattade rätten vid mitt "Första AdventsMys"! :)

Saffranskladdkaka med vitchoklad

 

Tillagningstid: ca 40 min                                                               Antal portioner: 6-8

Antal kalorier: ? kcal/portion                                                         Betyg: 5 +

 

 

Detta behövs:

·         2,5 dl socker

·         1 dl riven mandelmassa

·         2 dl vetemjöl

·         3 ägg

·         5 msk vaniljsocker

·         ¼ tsk salt

·         125 g smör

·         100 g vitchoklad

·         1 påsen saffran (0,5 gram)

 

·         Vipsgrädde (tillbehör)

 

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda samman vetemjöl, vaniljsocker, socker, salt och mandelmassa i en bunke. Smält smöret och låt chokladen smälta i smöret. Häll i saffran. Tillsätt smörblandningen i bunken och rör med en elvisp. Tillsätt äggen sist och rör till en slät smet. Häll smeten i en smord springform. Grädda i mitten av ugnen i ca 25-30 min, om kakan blir för brun så täck formen med aluminiumfolie. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig när den är klar. Servera kakan kall med vispad grädde.

 


Kommentarer
Postat av: Ann Catrine

Den måste jag ju bara testa!

Såg smarrigt ut, och smarrigt = gott..

Kanske ska passa på att bjuda hem några för lite adventsmys med denna läckerhet som överraskning..

Så får det bli!



Dieter kan man väl följa en annan månad! ;-)

2010-12-06 @ 22:40:29
URL: http://mormormu.blogg.se/
Postat av: tess

herreguuuud avd gott det låter du! =)

2010-12-06 @ 23:01:59
URL: http://latess.blogg.se/
Postat av: miss P E

Mmmmm, min favorit! Så jäkla gooood!

2010-12-08 @ 21:47:10
URL: http://dinpetraj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0