Lördags fikamys!

Tack så jättemycket för receptet Malin! Det är var en fullpott! :)
Ina fick till och med ta med sig "resterna" hem till mannen! ;)
Ni kommer inte att ångra er om ni provar det! :)

Äppelkaka med marängtäcke

 

Tillagningstid: ca 45 min                                                               Antal bitar: 8-10

Antal kalorier: ? kcal/portion                                                         Betyg: 4,5 +

 

 

Detta behövs:

Äppelkaka:

·         3 st äggulor

·         1 ägg

·         100 g riven mandelmassa

·         2 dl strösocker

·         50 g smör

·         2,5 dl vetemjöl

·         1,5 tsk bakpulver

·         2 äpplen

Marängtäcke:

·         3 st äggvitor

·         1,5 dl strösocker

 

·         Vispgrädde (tillbehör)

 

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en springform. Dela 3 ägg i gulor och vitor. Vispa ihop gulorna med det hela ägget, sockret och mandelmassan tills det blivit vitt och pösigt. Smält smöret. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner det i smeten. Rör sist ner smöret. Häll smeten i formen. Skala, kärna ur och skiva äpplena. Tryck försiktigt ner äpplena i smeten. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 min. Vispa under tiden äggvitorna till hårt skum. Häll försiktigt ner sockret lite i taget och fortsätt vispa tills smeten blir lite glansig. Ta ut kakan när den är färdig och klicka genast på marängsmeten. Sätt försiktigt in kakan i ugnen igen och grädda i ytterligare ca 15 min. Servera kakan med vispad grädde.

 

Och efter dagens träningspass, Core, så e de inte så "farligt" att unna sig lite! ;P


Kommentarer
Postat av: cecce

Oj, så gott det såg ut!! Blir sugen på att testa meddetsamma:-)

Tack för din kommentar! Har kikat runt här lite och hittat många goda recept inte minst!

Hoppas du har en fin lördagskväll!!

Kram

2010-10-23 @ 21:42:17
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
Postat av: Lina

Hej Jessi!

Kakan ser kanongod ut, men jag får inte riktigt ihop det.. Är det marsipan eller mandelmassa man ska ha i? Och när ska äpplena i?



Kram

2010-10-23 @ 22:09:54
URL: http://lina-soforth.blogspot.com
Postat av: Malin

Vad kul att du gillade den! :D Håller med om att den är en riktig fullpott.



Vad glad jag blev när jag läste din kommentar förresten. Vet inte vart jag får recepten ifrån, haha, bara trixar lite i köket... och så blir det gott :D

2010-10-24 @ 13:01:29
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: miss P E

Träna man få man äta ;)



Dom åkte ut till Gurkan och då övervägde jag att stanna hemma och äta min mat som jag köpte hem.. men så blev det ändå att jag åt ute... Så det kan bli ;)

2010-10-24 @ 14:43:15
URL: http://dinpetraj.blogg.se/
Postat av: JoHanna

Den såg inte särskilt farligt god ut...;) Funkar den utan mandelmassan tror du?? :)

Postat av: Dolly

Oj, ja det här ser inte fel ut! Yumyumyum :)

2010-10-27 @ 11:52:45
URL: http://doloresdolittle.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0