Pitabröd

Här kommer recept nummer två, som gjordes förra veckan! :)

 

BB blev så himla nöjd så han sa direkt efter första smaken att dessa måste ja baka igen! ;)

Bra betyg tycker jag iaf! ;)



Pitabröd

 

Tillagningstid: ca 35 min (plus 1 h jäsning)                                   Antal portioner: 10 st

Antal kalorier: ? kcal/portion                                                         Betyg: 5 +

 

 

Detta behövs:

·         25 g jäst

·         5 dl vatten

·         2 tsk salt

·         12-13 dl vetemjöl

 

 

Gör så här:

Värm vattnet till fingervarmt, ca 37 grader. Dela söder jästen i en bunke och rör ut den med vattnet. Tillsätt salt och nästan allt vetemjöl, spara lite vetemjöl till utbakningen. Arbeta degen tills den blir smidig och släpper bunken. Låt jäsa under bakduk i ca 1 timme. Sätt ugnen på 275 grader. Knåda degen på mjölat bakbord. Dela degen i ca 10 lika stora delar och rulla dem till runda bullar. Kavla ut bullarna till runda kakor, ca 12 cm i diameter. Värm under tiden en osmord plåt i ugnen. Lägg kakorna på den heta plåten och grädda mitt i ugnen 3-4 min, tills de jäst upp en del. Låt dem svalna under bakduk. Skåra bröden innan du fryser ner dem, sedan går de att tina och värmas upp snabbt i ugn eller mikro innan servering.

 




Kommentarer
Postat av: Carro

åh, pita har jag aldrig gjort själv tidigare!



Yes, jag kan lägga upp receptet i veckan! Det var dock inga konstigheter direkt. VÄLDIGT lätt faktiskt! :D

2011-05-27 @ 08:48:43
URL: http://carolineannamarie.blogg.se/
Postat av: Johanna Öberg

gottigott!!:)

2011-06-07 @ 17:43:48
URL: http://asiwantit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0