Mumsig veggo paj!

Nu e ja hemma efter morron prommis, solning, mat handling och nu har jag precis plockat ut mitt "bakverk" ur ugnen! ;)

Jag ska ju bjuda min fina vän, och blivande mamma, Carolina på lite mysigt fika efter att jag fått massage av henne! :)

Hon brukar ju alltid bjuda mig å nu tycker jag att det är min tur, speciellt när hon tyvärr inte kunde komma på mitt "Första AdventsMys"! :( Men de får vi ta igen idag! :)

 

Det här var en av pajerna som jag serverade på mitt "Första AdventsMys", mycket populär! :) Testa! :)


Grekisk tomatpaj med fetaost

 

Tillagningstid: ca 45 min (plus 1 h kylning)                                   Antal portioner: 4-6

Antal kalorier: ? kcal/portion                                                         Betyg: 4,5 +

 

 

Detta behövs:

Deg:

·         3 dl vetemjöl

·         125 g rumstempererat margarin

·         3 msk kallt vatten

Fyllning:

·         2 skivade tomater

·         1 tsk salt

·         2 tsk oregano

·         200 g fetaost i tärningar

·         80 g riven ädelost

·         15 st urkärnade svarta oliver

·         1 dl hackad persilja

·         3 ägg

·         3 dl mjölk

 

 

Gör så här:

Häll mjölet i en bunke och skiva ner margarinet. Finfördela margarinet i mjölet och tillsätt vattnet och arbeta ihop till en deg. Låt degen ligga i kylskåpet i ca 1 timme. Sätt ugnen på 200 grader, tryck ut degen i en pajform och förgrädda i 10 min. Ta ut pajen lägg dom skivade tomaterna i botten och strö över lite salt och smulad oregano. Lägg på fetaost och strö över ädelosten. Lägg på oliverna och strö över persiljan. Värm mjölken till 37 grader och vispa samman mjölken och äggen och häll över pajen. Grädda ca 30 min i nedre delen i ugnen. Servera med sallad.

 


Kommentarer
Postat av: Ulle

Den ska jag genast ta och kopiera! En paj i min smak!

TACK!!

2010-12-01 @ 10:50:26
Postat av: nesrin

ser inte gott ut :P

2010-12-01 @ 13:15:55
URL: http://nesrins.blogg.se/
Postat av: pillpill

men gud tack så jättemycket! å angående väggmålningen så är det ju tyvärr inte det utan klistermärken från ikea:P haha men de hade varit najs!

2010-12-01 @ 16:28:24
URL: http://pillpills.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0