Fredagsmys recept? :)

Hoppas det smakar! :)

Ost och skinkpaj

 

Tillagningstid: ca 50 min (plus 1 h kylning)                                   Antal portioner: 4-6

Antal kalorier: ? kcal/portion                                                         Betyg: 5 +

 

Detta behövs:

Skal:

·         3 dl vetemjöl

·         125 g rumstempererat margarin

·         3 msk kallt vatten

Fyllning:

·         150 g rökt skinka, tärnad/strimlad

·         1 liten gul lök, finhackad

·         250 g riven ost

·         3 ägg

·         3 dl mjölk

·         Svartpeppar

 

Gör så här:

Häll mjölet i en bunke och skiva ner margarinet. Finfördela margarinet i mjölet och tillsätt vattnet och arbeta ihop till en deg. Låt degen ligga i kylskåpet i ca 1 timme. Sätt ugnen på 200 grader, tryck ut degen i en pajform och förgrädda i 10 min. Ta ut formen och lägg i skinkan, löken och osten. Vispa samman ägg, mjölk och svartpeppar och häll över pajen. Grädda i nedre delen av ugnen i 30-40 min, tills äggstanningen stelnat och pajen fått färg.

 


Kommentarer
Postat av: Malin

Åh, Quiche Lorraine är sååå gott! Var så längesen jag åt paj nu. Saknar det :)

2010-09-27 @ 08:14:17
URL: http://getiton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0